Τα Σκουπίδια της Εύβοιας



Ο κίνδυνος να γίνει η Χαλκίδα Νάπολι είναι πλέον ορατός. Μετά τον Αύγουστο ο ΧΥΤΑ της Χαλκίδας πρέπει να κλείσει και οι Δήμαρχοι της Κεντρικής και Νότιας Εύβοιας με τον «συντονισμό» της Δημάρχου Χαλκιδέων εκλιπαρούν πλέον για λύσεις που θα μειώνουν το κόστος μεταφοράς σε άλλη περιφερειακή ενότητα ή σε άλλη Περιφέρεια. Ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας μη έχοντας προνοήσει να βρει λύση στον ανύποπτο χρόνο μέσα στην Περιφέρειά του, όταν υπήρχε περιθώριο επιτάχυνσης των προγραμματισμένων έργων ψάχνει τώρα να πείσει τον Περιφερειάρχη Αττικής να δεχθεί τα σκουπίδια της Εύβοιας.

Μπορεί τελικά η Περιφέρεια Αττικής να φιλοξενήσει με το αζημίωτο τα σκουπίδια της Εύβοιας. Μετά από αυτό, που δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί πόσο θα κρατήσει, η Εύβοια έχει λόγο συμμετοχής στον ΦΟΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας;  Κατά την γνώμη μας όχι. Δεν νομίζω ότι θα στενοχωρηθεί και κανείς. Πιστεύει κανείς ότι εκείνοι που επί δύο και πλέον χρόνια δεν είναι σε θέση να προνοήσουν, να πείσουν για την εκτέλεση των προγραμματισμένων έργων, να πάρουν αποφάσεις που όφειλαν να είχαν πάρει, θα είναι σε θέση να διαχειριστούν τα σκουπίδια της Εύβοιας, σε ένα Ευβοϊκό ΦΟΔΣΑ,  όταν και εάν γίνουν τα προγραμματισμένα έργα; Γιατί οι λύσεις για μπαλώματα στον ΧΥΤΑ της Χαλκίδας είναι τουλάχιστον τραγελαφικές και δεν θα νομιμοποιηθούν. Το αδιέξοδο δεν είναι μόνο διαχειριστικό είναι πρωτίστως πολιτικό.

Στην προηγούμενη περίοδο η Εύβοια και δη ο Δήμος Χαλκιδέων είχε επιλέξει την ενεργή συμμετοχή στον ΦΟΔΣΑ της Περιφέρειας Στερεάς. Στην τρέχουσα θητεία συνεχίστηκε ουσιαστικά το σύστημα διοίκησης του ΦΟΔΣΑ και μάλιστα δεμένο πιο στενά στο κυρίαρχο σύστημα εξουσίας της Περιφέρειας. Η Δήμαρχος Χαλκιδέων φαίνεται ότι ήθελε άλλο δρόμο για την Χαλκίδα και αναπόφευκτα για την Κεντρική και Νότια Εύβοια οι Δήμαρχοι της οποίας την ακολούθησαν. Εκ του αποτελέσματος δεν είχε ούτε σχέδιο, ούτε ρότα, ούτε ικανότητα πρόβλεψης και διαχείρισης των κινδύνων. Προφανώς όλα αυτά επιμερίζονται αλλά η Δήμαρχος της Χαλκίδας έχει την κύρια ευθύνη. Τώρα τρέχει και δεν φτάνει. Η πολιτική ευθύνη δεν κρύβεται πίσω από συσκέψεις πανικού με άσχετους πολιτικούς παράγοντες που δεν είχαν κινητοποιηθεί όταν υπήρχε ο ωφέλιμος πολιτικός χρόνος αλλά δεν φημίζονται και για την ικανότητά τους να δίνουν λύσεις.

Τελικά, η μεταφορά των απορριμμάτων εδώ που έχουμε φθάσει είναι μονόδρομος. Μόνο η επιτάχυνση της κατασκευής της ΜΕΑ Χαλκίδας αλλά και νέου ΧΥΤΥ θα σταματήσει την μεταφορά. Παράδειγμα άλλου Δήμου έχει δείξει ότι η μεταφορά είναι η χαρά των εργολάβων και η «συμφορά» των δημοτών. Συνεπώς πεδίο οργάνωσης και διαβούλευσης είναι το καθεστώς μεταφοράς το οποίο πρέπει να οργανωθεί υπό το φως της συμμετοχής των ίδιων των δημοτών.

Η κατασκευή των αναγκαίων έργων είναι μάλλον δουλειά των Δημοτικών Αρχών που θα εκλεγούν το 2023. Η ικανότητα να διαχειριστούν το δύσκολο ζήτημα των σκουπιδιών αλλά και η βούληση να μην αφήσουν τους δημότες στο περιθώριο, εν ολίγοις να τους εντάξουν πρωταγωνιστές σε ένα νέο τοπικό σχέδιο διαχείρισης, είναι και κριτήριο για την επιλογή τους. Επί αυτού η συζήτηση ανοίγει τώρα. Ξέρουμε ποιοι δεν μπόρεσαν και δεν θα μπορέσουν. Να ψάξουμε για εκείνους που μπορούν και είναι σε θέση να καλύψουν το χαμένο έδαφος.

Παραθέτουμε παλαιότερα, ίσως προφητικά, κείμενά μας για όσα έπρεπε να είχαν δρομολογηθεί δέκα χρόνια πριν.

Η ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ

http://evia2020.blogspot.com/2011/01/blog-post_06.html

ΣΕ ΝΕΑ ΒΑΣΗ Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ

http://evia2020.blogspot.com/2011/04/blog-post_16.html

(Διαβούλευση χωρίς Σχέδιο;….. ή Σχέδιο ανεπίδεκτο διαβούλευσης;

Η από- «γοητευτική» περίπτωση του Αναθεωρημένου Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Στερεάς Ελλάδας)

https://evia2030.blogspot.com/2016/05/blog-post_11.html

Γιατί πρέπει να μετέχουν οι Ενώσεις Καταναλωτών στις δράσεις μείωσης των αστικών αποβλήτων;

http://dimitriskatsoulis.blogspot.com/2016/05/blog-post.html#more


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Τεχνόπολη του Ευρίπου: ένας μοχλός για την αναπτυξιακή «απογείωση» της Χαλκίδας και της Εύβοιας που παραμένει στα αζήτητα.

Η στράτευση σε στρατηγικούς στόχους ως βάση πολιτικής συμπεριφοράς.

ΒΟΡΕΙΑ ΕΥΒΟΙΑ: Δεν πάει άλλο: Κάτι πρέπει να αλλάξει, Κάτι πρέπει να γίνει