Διόδια στο Σχηματάρι -Χαλκίδα.



Το δίκιο που “αναγνωρίζεται” με κοροϊδία ή αλλιώς: “οι στρουθοκάμηλοι στο Καλοχώρι- Παντείχι”


Η εγκατάσταση μετωπικών διοδίων στο δρόμο Σχηματάρι Χαλκίδα είναι προ των πυλών. Η παραχωρησιούχος εταιρία «Νέα Οδός- Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης» και το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών μεριμνούν για την απαλλοτρίωση 22 στρεμμάτων παραπλεύρως του δρόμου, στο ύψος του Καλοχωρίου- Παντειχίου για να κατασκευάσουν στον Σταθμό Διοδίων.
Τα διόδια στον δρόμο Σχηματάρι – Χαλκίδα περιλαμβάνονται στην Σύμβαση Παραχώρησης για την κατασκευή της Ιονίας Οδού, δηλαδή του δρόμου που διασχίζει την Δυτική Ελλάδα από το Αντίριο έως την Εγνατία οδό. Στην ίδια σύμβαση περιλαμβάνονται και τμήματα του ΠΑΘΕ από την Μεταμόρφωση Αττικής έως τα Σκάρφεια της Φθιώτιδας. Το Τμήμα Σχηματάρι - Χαλκίδα όπως και άλλα τμήματα έχουν κατασκευαστεί ως Δημόσια Έργα είτε με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είτε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εντούτοις, η συμπερίληψη τους στην Σύμβαση Παραχώρησης σημαίνει ότι η παραχωρησιούχος εταιρεία απαλλαγμένη από το κόστος της κατασκευής αναλαμβάνει μόνο το κόστος της συντήρησης ενώ εισπράττει αναλογικά πολύ μεγαλύτερα ποσά δεδομένης της κίνησης αυτών των δρόμων.
Η σύμβαση κυρώθηκε το 2007 με τον ν.3555/2007 και σε αυτή περιγράφεται το περιεχόμενο της παραχώρησης αλλά και η τοποθέτηση των διοδίων στο Βαθύ (βλ.λ. Νόμος 3555/2017 ΦΕΚ Α΄81/2007, σελ.1991 ) Ουσιαστικά το Δημόσιο “προσφέροντας” στην παραχωρησιούχο εταιρεία  τα κατασκευασμένα με δημόσια δαπάνη τμήματα  τα οποία είναι πολύ προσοδοφόρα καλύπτει μέρος της χρηματοδοτικής του συμβολής.  Δηλαδή πολύ απλά βάζοντας διόδια στον δρόμο Σχηματάρι Χαλκίδα καλύπτει μέρος της υποχρεώσής του να χρηματοδοτήσει την κατασκευή της Ιονίας Οδού. Αντιθέτως δεν χρηματοδοτεί ούτε προωθεί την κατασκευή του βασικού οδικού δικτύου της Εύβοιας. Αντί να δώσει στην Εύβοια της αφαιρεί κιόλας πόρους. Εάν μάλιστα θεωρηθεί «γεγονός ευθύνης του Δημοσίου» κατά την έννοια του εδαφίου 4.6. της Σύμβασης δηλαδή ως οδικό δίκτυο ανταγωνιστικό της Σύμβασης Παραχώρησης τότε το Δημόσιο αναλαμβάνει την δέσμευση (Βλ. νόμος 3555/2017 ΦΕΚ Α΄81/2007, σελ.1883) να περιορίσει τα χρηματοδοτικά εργαλεία και να τηρήσει τους περιορισμούς που θέτει η Σύμβαση ή ακόμη – ίσως με υπερβολή- να μην φροντίσει για την κατασκευή του, τουλάχιστον ως προτεραιότητα.
Είναι κάτι περισσότερο από προκλητικά αυτονόητο ότι η συμπερίληψη του δρόμου Σχηματάρι- Χαλκίδα στην σύμβαση παραχώρησης για την Ιονία Οδό όχι απλώς αδικεί και απαξιώνει  αλλά ουσιαστικά αντιστρατεύεται ευθέως το ευβοϊκό δημόσιο συμφέρον.
Δεν χρειάζεται περισσότερη επιχειρηματολογία για την υποστήριξη των διαπιστώσεων αυτών. Την ανέπτυξε ο ίδιος ο τότε Υφυπουργός ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος κατά την συζήτηση του νόμου στην Βουλή (Πρακτικά της Βουλής, ΙΑ περίοδος, Σύνοδος Γ΄ Συνεδρίαση ΡΣΤ΄, 27 Μαρτίου 2007, σ. 6929).
Παραδέχεται ο Υφυπουργός ότι το τμήμα Σχηματάρι – Χαλκίδα, για το οποίο δικαίως διαμαρτύρονται εν τίνι μέτρο οι Ευβοείς, υπήρχε και αυτό στο σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης, το αρχικό τού 2004 ως έργο, που τροφοδοτεί για να στηρίξει οικονομικά την Ιονία Οδό. Δεν το αλλάξαμε, το συνεχίσαμε καλώς ή κακώς...Δεν το αλλάξαμε, αλλά έχετε δίκιο στο εξής: Πρέπει να βοηθηθεί η Εύβοια με ουσιαστική, αν θέλετε, ανταποδοτική υποδομή στο διάστημα κατασκευής των έργων. Πράγματι, όπως έχω απαντήσει και άλλη φορά απ’ αυτήν τη θέση και όπως ασφαλώς ξέρετε, στα πλαίσια του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, μελέτες ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ του βορειοδυτικού άξονα της Εύβοιας είναι ήδη σε εξέλιξη και ελπίζουμε, πριν τελειώσει η Ιόνια Οδός, να έχουν κατασκευαστεί και τα σχετικά τμήματα. Έχουμε εντάξει πάλι κατά προτεραιότητα στο Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης πιστώσεις για τα έργα αυτά. Θα απαντήσει ο Υπουργός αναλυτικά, ενδεχομένως και στην Εύβοια, που έχει σκοπό να κάνει μια επίσκεψη και επί τόπου.  Άρα, έχετε δίκιο. Είναι παραμελημένη η Εύβοια, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία, αλλά λαμβάνεται υπ’ όψιν και η συμβολή της στην Ιόνια Οδό και θα καλυφθεί όντως ...”
Δεν υπάρχει ίσως πολιτικά κυνικότερη διαβεβαίωση ότι η Εύβοια αδικείται και ορθώς αντιδρά αλλά της ανταποδίδονται ως αντίβαρο στην απαξίωση και την κοροϊδία υποσχέσεις μελετών και έργων πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Πότε; το 2007 όταν πράγματι  υπήρχε πακτωλός “διακηρύξεων” και υποσχέσεων. Έκτοτε πέρασαν οκτώ και πλέον χρόνια. Ούτε ευρώ δεν ήρθε για οδικό έργο στο νομό. Όλα είναι εκεί που ήταν το 2007. Μόνο που σήμερα ζούμε σε μία άλλη Ελλάδα. Στη σημερινή Ελλάδα δεν χωράνε πλέον ούτε υποσχέσεις ούτε νέες κοροϊδίες. Ούτε και στην Εύβοια.
Εντούτοις το 2013 ο κυρωτικός της σύμβασης παραχώρησης νόμος τροποποιήθηκε με τον νόμο 4219/2013. Και πάλι  οι Ευβοείς Βουλευτές της Αντιπολίτευσης (ως συνήθως) έθεσαν το ζήτημα αυτό. Αυτή την φορά ο αρμόδιος Υπουργός (ο κ. Χρυσοχοϊδης) δεν είπε λέξη, οι κυβερνητικοί Βουλευτές (ως συνήθως) ψήφισαν σιωπώντας και τώρα φτάνει η ώρα της υλοποίησης.
Στην πολιτική και οπωσδήποτε στη διακυβέρνηση η διαδρομή των υποθέσεων  έχει σημασία αλλά η λήψη των πολιτικών αποφάσεων στο παρόν είναι εκείνη που δίνει τις λύσεις. Για να μην υπάρχουν ψευδαισθήσεις και νέες κοροϊδίες:
Η σύμβαση παραχώρησης μπορεί  και πρέπει να τροποποιηθεί ως προς τον δρόμο Σχηματάρι Χαλκίδα. Η πρωτοβουλία γιαυτό ανήκει στο Δημόσιο και ειδικότερα στον Υπουργό Υποδομών και στον Πρωθυπουργό. Αυτή η προσβλητική απαξίωση και αδικία σε βάρος της Εύβοιας και του Ευβοϊκού Λαού πρέπει να τελειώνει.
Επειδή σήμερα το Δημόσιο δεν θα μπορέσει να υλοποιήσει στο ακέραιο όλα όσα έπρεπε να είχαν γίνει στην Εύβοια έτσι ώστε να έχει το ηθικό και πολιτικό δικαίωμα να ζητά από τους Ευβοείς την αλληλεγγύη τους οφείλει να θέσει τέλος στην συμπερίληψη του δρόμου Σχηματάρι Χαλκίδα στην Σύμβαση Παραχώρησης για την Ιονία Οδό. Συνηθισμένη εξάλλου στην αναζήτηση ισοδυνάμων η Κυβέρνηση μπορεί να ορίσει ισοδύναμο τμήμα σε άλλη περιοχή που δεν έχει υποστεί την αδικία που βιώνει η Εύβοια. Είναι πρωτίστως ζήτημα πολιτικής βούλησης και μόνο. Τα διαδικαστικά και νομικά ζητήματα λύνονται όταν υπάρχει η πολιτική βούληση.
Αυτά πρέπει να γίνουν τώρα. Αυτό είναι το διακύβευμα των διοδίων στο δρόμο Σχηματάρι Χαλκίδα. Η αναγκαία ευβοϊκή συμπαράταξη στη διεκδίκηση εκεί πρέπει να επικεντρωθεί. Αντιθέτως η ένταξη της διεκδίκησης σε γενικότερα πλαίσια στόχων και αιτημάτων που αναφέρονται στο καθεστώς των διοδίων ή των παραχωρήσεων ενδέχεται να αδυνατίσει το βάρος του πολιτικού και ηθικού πλεονεκτήματος για την Εύβοια. Τα διόδια στον δρόμο Σχηματάρι Χαλκίδα έχουν ένα ξεχωριστό χαρακτήρα και ένα ξεχωριστό διακύβευμα για τους Ευβοείς. Σε αυτό πρέπει να επικεντρωθούμε όλοι. Τα ζητήματα που αφορούν την κατασκευή των οδικών αξόνων της Εύβοιας εντός του ορατού χρονικού πλαισίου και με δρομολογημένες διαδικασίες και πλαίσιο χρηματοδότησης είναι άλλο ζήτημα και δεν πρέπει να συγχέεται, όπως συχνά συμβαίνει. Ούτε να δεχθούμε συμψηφισμούς από την μία πλευρά «άδειων» υποσχέσεων και από την άλλη εγκατεστημένων διοδίων.  Ξαναδιαβάστε τα λεγόμενα του πρώην Υφυπουργού ΥΠΕΧΩΔΕ,  δείτε τους δρόμους μας σήμερα,  για να καταλάβετε.....γιατί μπορεί να φθάσουν με χωμένο το  κεφάλι οι στρουθοκάμηλοι στο Καλοχώρι- Παντείχι!!!



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σχετικά με τον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Βιομηχανικών Επικινδύνων Αποβλήτων (ΧΥΤΒΕΑ) στο Δήμο Τανάγρας

Από τον δικαστικό χάρτη της Εύβοιας δεν πρέπει να απουσιάζει το "Περιφερειακό Πρωτοδικείο" (Ειρηνοδικείο) Αλιβερίου

Τομές Δημοκρατίας και Αποκέντρωσης χρειάζεται η Αυτοδιοίκηση και όχι «μεταρρυθμιστικές στράκα στρούκες»