Για να ξέρουμε τι λέμε…



Ακούγεται συχνά στις πολιτικές συζητήσεις, και μάλιστα έγκριτο ευβοϊκό site έχει και σχετική ανάλυση, ότι η εντοπιότητα του Περιφερειάρχη είναι κρίσιμο στοιχείο επιλογής ειδικά για εμάς εδώ στην Εύβοια. Ασφαλώς αυτό το επιχείρημα μπορεί να ευδοκιμήσει αντίστοιχα για τον ντόπιο κάθε νομού αλλά μπορεί επίσης να συσκοτίσει ή να παραπλανήσει σε σχέση με τα πραγματικά κριτήρια ή και τους ρόλους που ασκούν οι αιρετοί στα όργανα στα οποία εκλέγονται.
Επίσης το τοπικιστικό κριτήριο για μας τους Ευβοείς που έως τώρα υπήρξαμε επιρρεπείς σε ψευδαισθήσεις μπορεί να καταλήξει και μπούμεραγκ.

Για να ξέρουμε τι λέμε.
Με το παλιό σύστημα εκλογής ο Περιφερειάρχης ήταν όντως ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης της Περιφέρειας διότι ήταν αρχηγός μίας ευρείας μονοπαραταξιακής πλειοψηφίας στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Με αυτή την άνεση και ακολουθώντας την πεπατημένη του άλλοτε κρατικού Περιφερειάρχη, ως επικεφαλής της Διαχειριστικής Αρχής του ΕΣΠΑ, μπορούσε να δείχνει ότι μοιράζει πόρους όπου θέλει και σε όποιους θέλει. Αυτή η εικόνα αποτελεί την μισή αλήθεια αλλά πάντως επικοινωνιακά αυτή προβάλλεται. Το Περιφερειακό Συμβούλιο ήταν κατά κανόνα διακοσμητικό ή εν πάσει περιπτώσει σε δεύτερο πλάνο.

Με την απλή αναλογική στην επόμενη θητεία τα πράγματα θα είναι εντελώς διαφορετικά. Ο Περιφερειάρχης θα εξακολουθεί να είναι επικεφαλής της Διαχειριστικής Αρχής και μάλιστα θα εξακολουθεί να απουσιάζει δυστυχώς η διαδικασία του δημοκρατικού προγραμματισμού πλην όμως δεν θα έχει την άνεση της μονοπαραταξιακής πλειοψηφίας, θα είναι υποχρεωμένος να διαβουλεύεται με το Περιφερειακό Συμβούλιο στο οποίο δεν θα υπάρχει μονομερής ή ακόμη και παγιωμένη πλειοψηφία και συνεπώς θα είναι κυρίως ο εφαρμοστής των Αποφάσεων του Συμβουλίου και ασφαλώς ο θεσμικός ηγέτης της Περιφέρειας την οποία θα εκπροσωπεί διαρκώς διεκδικών και διαπραγματευόμενος με την εκάστοτε  Κυβέρνηση και τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο Περιφερειάρχης συνεπώς θα αναγκαστεί να λειτουργεί ταυτόχρονα σε τρία επίπεδα: τεχνοκρατικά για να πείσει τόσο τους εγχώριους και τους Ευρωπαίους τεχνοκράτες των εθνικών και ευρωπαϊκών οργάνων, πολιτικά επίσης προς τους πολιτικούς θεσμούς της κεντρικής Πολιτείας και της Ευρώπης αλλά και προς τους πολίτες  και τους Φορείς της Περιφέρειας και θεσμικά και διοικητικά προς το ανθρώπινο δυναμικό της Περιφέρειας  που είναι έτσι και αλλιώς ο καθοριστικός παράγοντας της λειτουργίας της και πρέπει επίσης να αναβαθμιστεί οργανωτικά και λειτουργικά.
Τούτων λεχθέντων, το κριτήριο για την επιλογή του Περιφερειάρχη είναι οι πολιτικές, τεχνοκρατικές και ηγετικές του ικανότητες και ασφαλώς η βαθιά γνώση του ανταγωνιστικού πεδίου της διακυβέρνησης και η εμπειρία καθώς και η σχέση εμπιστοσύνης που μπορεί να διαμορφώσει με τους πολίτες και τους θεσμικούς παράγοντες σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, που επηρεάζουν αποφασιστικά την απόδοση της Περιφέρειας και συνεπώς την επιτυχία ή την αποτυχία και του Περιφερειάρχη. Από όλα αυτά η τοπική καταγωγή μπορεί να επηρεάσει μόνο την εμπιστοσύνη των συντοπιτών του. Αυτό όμως δεν αρκεί για τον Περιφερειάρχη ενώ θα ήταν αρκετό για τον Πρόεδρο μιας Κοινότητας….
Επειδή η εμπιστοσύνη σε σχέση με την εντοπιότητα, την γνώση και την εμπειρία είναι κριτήρια και για την επιλογή των περιφερειακών συμβούλων κάθε νομού πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι η επιλογή τους από τους πολίτες του νομού είναι εξίσου και ενίοτε περισσότερο καθοριστική απ΄ότι η εντοπιότητα του Περιφερειάρχη, εκτός εάν κάποιος μπορεί να διακρίνει στην επιλογή ενός ψηφοδελτίου «όλο το πακέτο»
Σε ένα νέο διαπαραταξιακό σύστημα διακυβέρνησης που όπως φαίνεται θα είναι το σκηνικό της επόμενης θητείας ο ρόλος κάθε περιφερειακού συμβούλου, είτε μετέχει στη διαπαραταξιακή πλειοψηφία είτε μετέχει στην μειοψηφία θα είναι πολύ περισσότερο καθοριστικός και εποικοδομητικός απ΄ ότι ήταν έως σήμερα. Η ενεργή συμμετοχή όλων με υποχρεωτική πλέον την αυτόνομη διαμόρφωση γνώμης για όσα καλούνται να αποφασίσουν στο Συμβούλιο και στις Επιτροπές του θα τους επιβάλλει το χρέος να ασχοληθούν επισταμένως με τα ζητήματα και κυρίως να διαβουλεύονται διαρκώς με τους πολίτες και τις παραγωγικές και κοινωνικές δυνάμεις των επι μέρους νομών. Συνεπώς η πολιτική εμπειρία, η γνώση και η διάθεση προσφοράς είναι εφόδια για τους περιφερειακούς συμβούλους και συνάμα κριτήρια για τους πολίτες που θα τους επιλέξουν.
Εάν οι Ευβοείς εκπρόσωποι είναι σε θέση να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στο νέο Περιφερειακό Συμβούλιο, σε όποια παράταξη και εάν ανήκουν, το όφελος για την Εύβοια θα είναι σημαντικό. Το ίδιο ανάλογα και για τους άλλους νομούς. Εάν δε ο Περιφερειάρχης έχει το «πακέτο» των προσόντων που προαναφέραμε τότε το όφελος θα είναι ακόμη πιο σημαντικό.
Γιαυτό λοιπόν και για να ξέρουμε τι λέμε… καλό είναι να δώσουμε προσοχή ως πολίτες στο πραγματικό διακύβευμα που καθορίζει την σημαντική θέση της Εύβοιας στην Στερεά Ελλάδα και όχι σε ψευδαισθήσεις που περιορίζουν την επιλογή στην τοπική καταγωγή του Περιφερειάρχη.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Τεχνόπολη του Ευρίπου: ένας μοχλός για την αναπτυξιακή «απογείωση» της Χαλκίδας και της Εύβοιας που παραμένει στα αζήτητα.

Η στράτευση σε στρατηγικούς στόχους ως βάση πολιτικής συμπεριφοράς.

ΒΟΡΕΙΑ ΕΥΒΟΙΑ: Δεν πάει άλλο: Κάτι πρέπει να αλλάξει, Κάτι πρέπει να γίνει